مقدمة

بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد لله نحمده و نستعينه و نستغفره و نعوذ بالله من شرور أنفسنا و من سيئات أعمالنا من يهده الله فلا مضل له و من يضلل فلا هادي له و أشهد أن لا إله إلا الله وحده لا شريك له و أشهد أن محمدا عبده و رسوله صلى الله عليه و أله و صحبه و من تبعهم بإحسان إلى يوم الدين

Thursday, 5 July 2012

kitab pelita penuntut dan تعليم المتعلم

kerana bahawasanya barang yang boleh sampai dengan dia kepada menunaikan kepada yang wajib itu adalah ia wajib juga dan barang yang boleh sampai dengan dia kepada menunaikan fardhu itu adalah fardhu jua..dan demikianlah pada puasa dan zakat jika ada baginya harta dan haji jika wajib ia atasnya dan demikian juga pada jualan2 jika ia berniaga- "dikatakan bagi محمد بن الحسن رحمه الله تعالى : mudah-mudahan harap tuan karangkan sebuah kitab pada bicarakan zuhud, berkata ia "telah aku karangkan kitab pada membicarakan berjualan,kehendak ia dengan demikian bahawasanya orang yang zahid itu mereka yang memelihara ia akan dirinya daripada syubhat2 dan yang makruh2 pada perniagaan2 maka adalah kitab pada bicarakan zuhud itu ialah kitab pada bicarakan jualan2 tentu sekali demikianlah wajib ia pada sekalian muamalat2 dan pekerjaan dan tiap2 mereka yang bekerja pada suatu pekerjaan daripadanya nescaya wajib atasnya belajarkan ilmu yang boleh memelihara dengan dia daripada yang haram padanya. dan demikian juga wajib atasnya ilmu kelakuan hati daripada توكل yakni berserah kepada الله تعالى akan pekerjaannya dan إنابة yakni kembali kepada الله تعالى dan takut daripada الله تعالى dan رضا  dengan hukum الله تعالى dan قضاء الله تعالى kerana bahawasanya ilmu ini jatuh ia pada sekalian kelakuan. Dan bermula kemuliaan ilmu itu tiada tersembunyi ia atas seorang jua pun kerana ia ditentukan dengan sifat manusia sahaja tiada lainnya keran bahawasanya sekalian sifat2 yang lain daripada ilmu itu bersekutu padanya oleh manusia dan sekalian binatang2 seperti berani dan gagah dan murah dan kasih sayang dan lainnya yang lain daripada ilmu dan dengan dialah menzahir الله تعالى akan kelebihan آدم عليه السلام atasnya sekalian ملائكة2nya dan menyuruh ia akan mereka itu dengan sujud baginya, dan hanya sungguhnya kemulian ilmu itu keran ia jadi perantaraan kepada takut kepada الله تعالى yang استحقاق dengan dia akan karamat disisi الله تعالى dan bahakia yang berkekalan selaman2nya seperti barang yang dikatakan bagi محمد بن الحسن بن عبدالله akan suatu syair    " belajar olehmu kerana bahawasanya ilmu itu perhiasan bagi empunyanya ; dan kelebihan dan tanda bagi sekalian sifat kepujiannya ; jadi olehmu menuntut faedah tiap2 hari akan bertambahnya ; daripada ilmu dan berenang olehmu didalam laut segala faedanya ; tuntut olehmu akan feqah keran feqah terlebuh أفضل yang memimpinnya ; kepada kebajikan dan takutkan الله تعالى dan terlebih betul yang betulan ; dia lah ilmu yang menunjukkan kepada jalan2 penunjuknya ; ia lah kota menepis daripada sekalian kesusahan ; kerana seorang yang عالم pada feqah yang wara'nya ; terlebih susah atas شيطان daripada 1000 عابد ". maksudnya - belajar olehmu dan menuntut olehmu akan ilmu keran bahawasanya ilmu itu jadi perhiasan bagi orang yang bersifat dengan dia dan juga ia jadi kelebihan baginya dan jadi tanda bagi sekalian sifat2 kepujian lagi diterimakan disisi الله تعالى dan manusia yang ada padanya dan jadikan olehmu akan dirimu itu menuntuti faham
dan menuntuti faedah dan bertambah2nya daripada ilmu pada tiap2 hari, jangan lua daripadanya satu hari jua pun dan bersungguh2 olehmu pada menuntuti akan segala faedahnya dan manfaatnya yang amat banyak itu seperti bersungguh2 kamu pada berenang didalam laut yang amat dalam dan luas- kerana bahawasanya faedah ilmu itu amat banyak sehingga tiada kuasa menghabisi akan dia oleh anak آدم seperti tiada kuasa ia berenang dan mengarung didalam sekalian laut yang dalam2 dan yang luas2 itu- kerana bahawasanya penghulu kita محمد صلى الله علبه و سلم yang terlebih أفضل daripada sekalian nabi2 berkata ia didalam doanya ( رب زدني علما ) ertinya hai tuhanku tambahkanlah oleh mu bagiku ilmu- padahal nabi kita itu bersifat ia dengan sekalian ilmu orang2 yang dahulu kala dan orang2 yang kemudiannya- didalam hal itu ia menuntuti tambah lagi maka betapakah kamu ayuhai penuntut,kamu memadai an ilmu yang kamu dapat sedikit2 itu padahal ilmu kamu itu dengan nisbah kepada ilmu nabi kita عليه الصلاة و السلام seperti satu titik daripada air2 laut jua.dan belajar olehmu dan menuntut olehmu akan ilmu feqah kerana bahawasanya ilmu feqah itu ialah sebaik2 ilmu yang memimpin kita dan menarikkan kita kepada sekalian kebajikan2 dan yang membawa kepada takut akan الله تعالى  dan ia lah yang seadil2 daripada segala jenis yang adil kerana bahawasanya ia ilmu yang menyatakan sekalian syariat2 dan sekalian hukum2 yang tiada ada zalim pada keduanya sekali2 dan lagi bahawasanya ilmu feqah ialah ilmu yang menunjukkan manusia dengan lemah lembutnya kepada jalan yang mempersampaikan kepada yang dituntuti dan iaitu kemenangan dan mencapaikan dengan bahagia yang berkekalan yang ialah sampai kepada رحمة الله dan lemah lembutnya dan ampuninya dan ialah juga boleh diserupakan dengan kota yang menahani dan melepaskan yang menuntutinya dan belajarnya daripada sekalian kesusahan2 dan bala2 yang masuk didalam jumlahnya jahil dengan suruhan2 الله تعالى dan tegahannya kerana bahawasanya jahil dengan keduanya itu sebesar2 kesusahan dan bala2 seperti barang yang tiada tersembunyi- kerana bahawasanya seorang yang pandai dan alim pada ilmu feqah lagi yang wara' yakni amat menjauhi daripada yang haram2 akan sebagai jauh yang sempurna itu terlebih sangat menyusahkan atas syaitan2 daripada 1000 عابد yakni yang berbuat ibadah dengan ketiadaan feqah kerana bahasanya orang yang alim dengan ilmu feqah itu jadi seteru syaitan kerana bahawasanya syaitan menyuruh ia akan manusia dengan fasiq dan kejahatan2 dan kufur dan jalan yang salah daripada sebenarnya dan bahawasanya yang alim dengan ilmu feqah itu menyuruh ia akan mereka itu dengan iman dan taat dan menyeru ia akan mereka itu beri lepas daripada jalan syaitan kepada jalan الله تعالى yang رحمن dan tiada hasil daripada عابد suatu daripada ini sekalian kelakuan2 apabila ia tidak عالم dengan ilmu feqah bahkan berbuat ibadah ia atas ketiadaan tetap pada hukumnya- dan demikian itu juga yakni seperti wajib belajar ilmu kelakuan hati- wajib juga belajar ilmu dan mengetahuikan sekalian perangai2 umpama pemurah dan penakut dan berani dan takabbur dan merendah diri dan عفة yakni terpelihara daripada yang haram2 dan membazir dan bakhil dan lainnya kerana bahawasanya takabbur dan kedekut dan penakut dan membazir itu haram dan tiada dapat hendak memeliharakan daripadanya melainkan dengan mengetahuinya dan mengetahuikan barang yang melawan akan dia maka wajiblah atas tiap2 manusia mengetahui akan dia-dan hanya sungguhnya..bersambung

No comments:

Post a Comment